Γνωστικισμός: Κοσμολογία, Μύθος και Αστρικές Συνδέσεις

Γνωστικισμός: Κοσμολογία, Μύθος και Αστρικές Συνδέσεις

Οι Γνωστικοί αποτελούν ένα συναρπαστικό κεφάλαιο στην ιστορία του εσωτερισμού – μια μυστικιστική παράδοση όπου η σωτηρία προέρχεται από την εσωτερική γνώση (γνώση) και όχι από την τυφλή πίστη. Επανήλθε στο προσκήνιο το ενδιαφέρον για τους Γνωστικούς στα μέσα του 20ού αιώνα, όταν το 1945 στην Άνω Αίγυπτο ένας αγρότης ανακάλυψε τυχαία ένα μεγάλο πήλινο δοχείο θαμμένο στη γη. Μέσα του βρίσκονταν δεκατρείς δερματόδετοι κώδικες με 52 πραγματείες – ευαγγέλια και άλλα κείμενα – γραμμένες στα κοπτικά (μεταφράσεις ελληνικών πρωτοτύπων του 2ου-3ου αιώνα μ.Χ.). Αυτοί οι κώδικες, γνωστοί πλέον ως η Βιβλιοθήκη του Nag Hammadi, περιείχαν έργα που μέχρι τότε θεωρούνταν χαμένα ή αιρετικά, όπως το Ευαγγέλιο του Θωμά, το Ευαγγέλιο της Αληθείας και το Απόκρυφο Ευαγγέλιο του Ιωάννη. Η σημαντική αυτή ανακάλυψη – ένας «κρυμμένος θησαυρός» που παρέμεινε θαμμένος για ~1500 χρόνια – άναψε μια νέα φλόγα μελέτης γύρω από τον Γνωστικισμό, δίνοντάς μας πρόσβαση στα ίδια τα κείμενα των Γνωστικών αντί μόνο στις πολεμικές των επικριτών τους.

Ο όρος Γνωστικισμός (από τη λέξη γνῶσις, δηλ. γνώση) χρησιμοποιείται ως βολική «ομπρέλα» για διάφορες ετερογενείς θρησκευτικές/φιλοσοφικές κινήσεις των πρώτων μεταχριστιανικών αιώνων. Αν και πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, αυτές οι κινήσεις μοιράζονταν ορισμένα βασικά μοτίβα: έδιναν έμφαση στη γνώση ως μέσο σωτηρίας, πρόβαλλαν μια έντονη κοσμολογική δυαδικότητα ανάμεσα στο πνευματικό και το υλικό, πίστευαν σε έναν ύψιστο Θεό πέρα και πάνω από τον δημιουργό του υλικού κόσμου, και δίδασκαν ότι μέσα στον άνθρωπο υπάρχει μια θεία «σπίθα» που πρέπει να αφυπνιστεί. Στα ελληνιστικά χρόνια η γνώση δεν σήμαινε απλώς πληροφορία ή εμπειρική μάθηση, αλλά μια εσωτερική, βιωματική αλήθεια που μεταμορφώνει τον ίδιο τον άνθρωπο. Με άλλα λόγια, επρόκειτο για μια μυστική φώτιση – μια άμεση αποκάλυψη που αλλάζει τον γνώστη εκ βάθρων. Αυτή η εσωτερική γνώση (γνῶσις) βρισκόταν στο επίκεντρο της κοσμοθέασης των Γνωστικών και θεωρούνταν η οδός προς τη λύτρωση της ψυχής.

Πριν Συνεχίσετε δείτε και την Εκπομπή που έπαιξε τη προηγούμενη Τετάρτη!

Βασικές Αρχές του Γνωστικισμού

  • Άρρητος Υπέρτατος Θεός: Στην κορυφή της πραγματικότητας υπάρχει ένας αγέννητος, απερίγραπτος Θεός πέρα από κάθε όνομα, έννοια ή υλικό σύμπαν. Είναι ο απόλυτα υπερβατικός Θεός-Πηγή, το Πλήρωμα της θεότητας, από τον οποίο εκπορεύονται όλες οι θεϊκές οντότητες.
  • Κατώτερος Δημιουργός (Δημιουργός/Δημιουργός του Κόσμου): Ο υλικός κόσμος δεν δημιουργήθηκε από τον ύψιστο Θεό, αλλά από ένα κατώτερο και ατελές ον – έναν ψευδο-θεό γνωστό ως Δημιουργό ή Άρχοντα. Αυτός ο Δημιουργός, τυφλός ως προς την ανώτερη πνευματική πραγματικότητα, πιστεύει εσφαλμένα ότι είναι ο μοναδικός Θεός και κυβερνά τον αισθητό κόσμο μαζί με τους βοηθούς του, τους λεγόμενους Άρχοντες.
  • Θεία Σπίθα μέσα στον Άνθρωπο: Μέσα σε κάθε άνθρωπο οι Γνωστικοί δίδασκαν ότι υπάρχει μια φυλακισμένη θεία σπίθα – ένα κομμάτι του θεϊκού φωτός, προερχόμενο από τον ανώτερο κόσμο. Η ανθρώπινη ψυχή, στην πτώση της στον υλικό κόσμο, έχει λησμονήσει τη θεία της καταγωγή και αυτή η σπίθα παραμένει σε λήθαργο, εγκλωβισμένη στα δεσμά της ύλης.
  • Γνώση ως Λύτρωση: Η σωτηρία (λύτρωση) για τον άνθρωπο έρχεται μόνο όταν αφυπνιστεί αυτή η έσω θεία σπίθα – όταν ο άνθρωπος “γνωρίσει” τον εαυτό του και τον Θεό. Αυτή η γνώση δεν είναι διανοητική πληροφόρηση, αλλά μυστική αποκάλυψη και εσωτερική αφύπνιση που θυμίζει στην ψυχή την πραγματική της φύση. Μέσω της Γνώσης (Γνώσης με την έννοια της προσωπικής φώτισης), ο άνθρωπος θυμάται ότι η ουσία του είναι θεϊκή και έτσι μπορεί να δραπετεύσει από τα δεσμά της ύλης.
  • Κοσμολογικός Δυϊσμός: Οι Γνωστικοί έβλεπαν την ύπαρξη σε δύο ξεχωριστά επίπεδα: αφ’ ενός, το υπέρτατο πνευματικό βασίλειο του Φωτός (το Πλήρωμα του αληθινού Θεού) και, αφ’ ετέρου, τον κατώτερο υλικό κόσμο του Σκότους, προϊόν της πτώσης και της άγνοιας. Υπήρχε μια σαφής αντίθεση μεταξύ Πνεύματος και Ύλης – το πνευματικό θεωρείται αγαθό και θεϊκό, ενώ η ύλη αντιμετωπίζεται ως φυλακή ή ως αποτέλεσμα κοσμικού σφάλματος.
  • Πλανητικοί Άρχοντες: Τον υλικό κόσμο, κατά τους Γνωστικούς, τον κυβερνούν εφτά κοσμικοί κυβερνήτες ή Άρχοντες, που αντιστοιχούν στους επτά κλασικούς πλανήτες (Σελήνη, Ερμής, Αφροδίτη, Ήλιος, Άρης, Δίας, Κρόνος). Αυτοί οι ουράνιοι Άρχοντες παρουσιάζονται ως δαίμονες ή δεσμοφύλακες της ψυχής – δημιουργοί του κόσμου που εμποδίζουν την ψυχή να διαφύγει από τον υλικό θόλο  Ο κόσμος κάτω από τις επτά σφαίρες τους θεωρείται φυλακή, και πέρα από αυτές βρίσκεται ο αληθινός πνευματικός ουρανός (η Όγδοη Σφαίρα), όπου κατοικεί η Σοφία και άλλες θεϊκές οντότητες ελεύθερες από την ύλη

(Τα παραπάνω αποτελούν περιληπτική αποτύπωση των βασικών γνωστικών δοξασιών, όπως αυτές σκιαγραφούνται μέσα από τα ίδια τα γνωστικά κείμενα.)

Κοσμολογία και Μυθολογία των Γνωστικών

Η γνωστική κοσμογονία εκτυλίσσεται ως ένας δραματικός μύθος που συνδέει τον ουρανό με τη γη, το Θείο με τον Άνθρωπο. Στην αρχή, μόνο το Φως και η Πληρότητα του Θείου υπάρχουν: ένας υπέρτατος, ανώνυμος Θεός που βρίσκεται πέρα από κάθε περιγραφή, περιβαλλόμενος από το Πλήρωμα – την πλήρη διάταξη των θείων εκπορεύσεων (Αιώνων). Από τον Ύψιστο Αυτόν Θεό αναδύονται σταδιακά ζεύγη θεϊκών οντοτήτων, οι αποκαλούμενοι Αἰῶνες, που προσωποποιούν ιδιότητες ή αρχές του Θείου. Οι Αιώνες συχνά παρουσιάζονται ως συμπληρωματικά αρσενικοθήλυκα ζεύγη: π.χ. Βυθός και Σιγή (Depth και Silence), Νους και Αλήθεια, Λόγος και Ζωή, και άλλα παρόμοια δίπολα που μαζί συγκροτούν το πλήρες φάσμα της θεότητας. Όλος αυτός ο θεϊκός «κόσμος» των Αιώνων βρίσκεται στο υπερουράνιο Πλήρωμα, σε απόλυτη αρμονία, μέχρι που συμβαίνει ένα κοσμικό ατύχημα: κάτι πάει στραβά στην περιφέρεια του Πληρώματος.

Η ύψιστη θηλυκή Αιών (αρχή) που ονομάζεται Σοφία (Θεία Σοφία), παρασυρόμενη από την επιθυμία της να δημιουργήσει, επιχειρεί μια μονομερή πράξη – να φέρει στην ύπαρξη κάτι από μόνη της, χωρίς τη σύμπραξη του συμπληρωματικού της Αιώνα και χωρίς αρμονία με το υπόλοιπο Πλήρωμα. Η τόλμη (ή ύβρις) αυτή διαταράσσει την ουράνια τάξη: η Σοφία «πέφτει» έξω από το θείο Πλήρωμα, απομακρύνεται από την πρωταρχική ενότητα. Από αυτήν την πτώση της Σοφίας γεννάται μια κατώτερη οντότητα – ένας ατελής θεός, τυφλός απέναντι στην ανώτερη πραγματικότητα. Αυτός είναι ο δημιουργός του υλικού κόσμου, τον οποίο τα γνωστικά κείμενα αποκαλούν με διάφορα ονόματα: Ίαλνταμπαώθ, Σακλάς, Σαμαέλ κ.ά., αλλά συχνότερα απλώς Δημιουργό ή Άρχοντα Πρόκειται ουσιαστικά για τον Ψευδο-Θεό Δημιουργό – τον θεό που έπλασε τον υλικό κόσμο μας, ταυτισμένον συχνά (με πνευματική τόλμη εκ μέρους των Γνωστικών) με τον Γιαχβέ της Παλαιάς Διαθήκης.

Ο νεογέννητος αυτός Δημιουργός και οι δικές του δυνάμεις (οι Άρχοντές του) αρχίζουν να πλάθουν έναν κόσμο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσή τους: έναν υλικό κόσμο ατελή, αναμειγνύοντας το φως με το σκοτάδι. Πλάθουν επίσης την Ειμαρμένη – το πεπρωμένο, μια μοιραία δύναμη – ως εργαλείο για να δένουν τις ψυχές στη δημιουργία τους. Στο γνωστικό Απόκρυφο Ευαγγέλιο του Ιωάννη περιγράφεται γλαφυρά πώς ο αρχηγός των αρχόντων καυχάται λέγοντας: «Εγώ είμαι Θεός και δεν υπάρχει άλλος εκτός από μένα!». Αυτή η δήλωση, όμοια με εκείνη του Γιαχβέ στην Παλαιά Διαθήκη, για τους Γνωστικούς συνιστά ύβρη και απάτη – την αλαζονεία ενός κατώτερου όντος που αγνοεί την ανώτερη πηγή του. Ο ψευδοδημιουργός αυτός νομίζει ότι είναι ο μόνος θεός, και έτσι κρατά την ανθρωπότητα φυλακισμένη «κάτω» από τον έλεγχό του, στον κύκλο των ενσαρκώσεων και υπό την εξουσία της ειμαρμένης (του προκαθορισμένου πεπρωμένου).

Οι Άρχοντες λοιπόν κυβερνούν τους επτά ουρανούς/σφαίρες του υλικού σύμπαντος (τους αντίστοιχους των εφτά γνωστών πλανητών) και δεν επιτρέπουν στις ψυχές να διαφύγουν προς τον αληθινό πνευματικό κόσμο. Η ίδια η γήινη ζωή θεωρείται ένα είδος φυλακής κάτω από αυτές τις επτά ουράνιες «οροφές». Πέρα όμως από την έβδομη σφαίρα βρίσκεται η Όγδοη – μια περιοχή ελευθερίας, το όριο του υλικού κόσμου. Εκεί αρχίζει το βασίλειο του φωτός, όπου κατοικεί η σοφία και οι άλλες θεότητες του Πληρώματος. Η ψυχή που θα καταφέρει να ανέλθει πέρα από τους επτά κύκλους των αρχόντων εισέρχεται στην Όγδοη σφαίρα, απελευθερωμένη από τα δεσμά της μοίρας.

Οι Γνωστικοί μύθοι συχνά αντιστρέφουν τη βιβλική αφήγηση της Γένεσης, παρουσιάζοντας μια ριζικά διαφορετική εκδοχή των πρωταρχικών γεγονότων. Για παράδειγμα, ο Όφις (το φίδι) στον κήπο της Εδέμ δεν αντιμετωπίζεται ως ο διάβολος που εξαπατά τον άνθρωπο, αλλά αντίθετα ως ο ευεργετικός αγγελιαφόρος του φωτός – αυτός που παροτρύνει τον Αδάμ και την Εύα να αποκτήσουν γνώση (τρώγοντας από το δένδρο της Γνώσης). Ο Δημιουργός-Γιαχβέ, που απαγορεύει την γνώση στον άνθρωπο, θεωρείται από τους Γνωστικούς ως ο ζηλόφθονος άρχοντας της άγνοιας που κρατά την ανθρωπότητα υποταγμένη. Έτσι, η πτώση του ανθρώπου στο προπατορικό αμάρτημα, σύμφωνα με την ορθόδοξη θεολογία, μεταμορφώνεται στον γνωστικό μύθο σε απελευθερωτικό γεγονός: ο άνθρωπος δέχεται τον σπινθήρα της γνώσης από τον όφη και ξεκινά η αφύπνισή του από την πλάνη του Δημιουργού.

Στο μεταξύ, η ίδια η πεσμένη Σοφία δεν εγκαταλείπεται. Πολλά γνωστικά κείμενα, όπως η Πίστις Σοφία, αφηγούνται λεπτομερώς τον αγώνα και την τελική αποκατάσταση της θείας Σοφίας. Περιγράφεται η θηλυκή υπόσταση της Σοφίας να πέφτει σε κατώτερα, σκοτεινά πεδία, να παγιδεύεται και να θρηνεί την απομάκρυνσή της, να μετανοεί μέσα από ύμνους και δεήσεις, μέχρι που ανώτερες θείες δυνάμεις (συχνά ο Χριστός ή το φως του Ύψιστου) να τη συνδράμουν στην ανάληψή της πίσω στο Πλήρωμα. Ο μύθος της πτώσης και ανόρθωσης της Σοφίας λειτουργεί έτσι ως καθρέφτης για την πορεία της ψυχής: η ανθρώπινη ψυχή, όντας κι αυτή μια σπίθα σοφίας εγκλωβισμένη στην ύλη, καλείται να ξαναβρεί το δρόμο προς τα άνω, να μετανοήσει για την λησμονιά της και να αναχθεί στο θείο της σπίτι.

Κύριες Σχολές και Διδάσκαλοι του Γνωστικισμού

Ο Γνωστικισμός δεν υπήρξε ποτέ ένα ενιαίο, οργανωμένο δόγμα· αντίθετα, αποτελεί ένα σύνολο από διάφορες ομάδες και διδασκαλίες που άνθησαν κυρίως κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ. Μέσα σε αυτό το ευρύ ρεύμα ξεχωρίζουν δύο βασικές «οικογένειες» γνωστικών: οι αποκαλούμενοι Σηθιανοί (ή Σηθιανή παράδοση) και οι Βαλεντινιανοί (σχολή του Βαλεντίνου). Υπήρξαν βεβαίως και άλλοι διδάσκαλοι – όπως ο Βασιλείδης και ο Μάρκος – καθώς και μεταγενέστερα κινήματα με συγγενείς ιδέες, όπως ο Μανιχαϊσμός. Κάθε σχολή είχε τις ιδιαιτερότητές της, όμως όλες συμμερίζονταν τις προαναφερθείσες βασικές αρχές.

Οι Σηθιανοί Γνωστικοί: Ονομάστηκαν έτσι επειδή τιμούσαν τον βιβλικό Σηθ (τρίτο γιο του Αδάμ) ως πνευματικό προπάτορά τους. Ήταν ίσως το πιο «μεταφυσικό» ρεύμα του Γνωστικισμού, με ιδιαίτερα πολύπλοκη κοσμογονική μυθολογία. Τα κείμενά τους (όπως το Απόκρυφο του Ιωάννη, που βρέθηκε στη βιβλιοθήκη Nag Hammadi) περιγράφουν λεπτομερώς την ιεραρχία του Πληρώματος, την πτώση της Σοφίας και τη γέννηση του τυφλού Δημιουργού, όπως είδαμε παραπάνω. Χαρακτηριστικό των Σηθιανών είναι η σφοδρή πολεμική τους προς την ορθόδοξη βιβλική παράδοση: πρόκειται για συνειδητή ανατροπή της Γένεσης, όπου ο όφις γίνεται ευεργέτης και ο Δημιουργός παρουσιάζεται ως αλαζών σφετεριστής. Αυτή η προκλητική στάση απέναντι στην επίσημη θρησκεία έφερε τους Γνωστικούς σε ευθεία σύγκρουση με την Εκκλησία. Οι Σηθιανοί πίστευαν ότι μόνο τα «πνευματικά» άτομα – οι απόγονοι του Σηθ – μπορούσαν μέσω της γνώσης να αφυπνιστούν πλήρως, ενώ οι υπόλοιποι άνθρωποι είτε θα έμεναν στην πλάνη είτε θα σώζονταν απλώς με πίστη χωρίς βαθιά κατανόηση.

Οι Βαλεντινιανοί: Πήραν το όνομά τους από τον ιδρυτή τους, τον διδάσκαλο Βαλεντίνο, έναν χαρισματικό στοχαστή του 2ου αιώνα (έζησε περίπου 135–160 μ.Χ.). Ο Βαλεντίνος είχε σπουδαίους μαθητές – π.χ. τον Ηρακληώνα – που συνέχισαν το έργο του, συγγράφοντας ευαγγέλια και αναπτύσσοντας περίτεχνα θεολογικά συστήματα. Η Βαλεντινιανή σχολή είναι ιδιαίτερη διότι μίλησε τη γλώσσα της Εκκλησίας εκ των έσω: οι Βαλεντινιανοί δεν αποκόπηκαν πλήρως από τις χριστιανικές κοινότητες της εποχής, αλλά λειτουργούσαν σαν ένα είδος εσωτερικού κύκλου μυστικής διδασκαλίας για τους «πνευματικούς». Στα κείμενά τους χρησιμοποιούν ορολογία γνώριμη από την εκκλησιαστική παράδοση, προσδίδοντάς της όμως έναν βαθύτερο, συμβολικό (γνωστικό) τόνο. Για παράδειγμα, μιλούν για τον Πατέρα, τον Υιό και την Σοφία, αλλά εννοούν κάτι πιο φιλοσοφικό και λιγότερο ιστορικό. Οι Βαλεντινιανοί έβλεπαν τη λύτρωση όχι απλώς ως συγχώρεση αμαρτιών μέσω του Χριστού, αλλά ως βαθιά κατανόηση της αλήθειας των Ευαγγελίων – μια μυστική ερμηνεία που οδηγεί στη θέωση. Αυτό τους έφερε σε σύγκρουση με τους Εκκλησιαστικούς Πατέρες: ο Ειρηναίος, επίσκοπος Λουγδούνου, στο έργο του Κατά Αιρέσεων αφιερώνει εκτενείς σελίδες στη συντριβή των «Βαλεντινιανών αιρετικών».

Άλλοι Γνωστικοί διδάσκαλοι: Εκτός από τους δύο μεγάλους κλάδους, αξίζει να μνημονεύσουμε μερικές ακόμη φιγούρες:

  • Ο Βασιλείδης έδρασε στην Αλεξάνδρεια (αρχές 2ου αι.) και ανέπτυξε το δικό του σύστημα 365 ουρανών και αρχόντων – ανέφερε μάλιστα έναν «Μέγα Άρχοντα» ονόματι Αμπράξας που κυβερνά τους 365 ουρανούς. Έγραψε ένα τεράστιο έργο 24 βιβλίων πάνω στα Ευαγγέλια (δυστυχώς χαμένο), και θεωρείται μέρος του ευρύτερου γνωστικού χώρου, αν και όχι εύκολα κατατασσόμενος σε συγκεκριμένη σχολή.
  • Ο Μάρκος (περ. 140 μ.Χ.) δίδασκε ιδέες που ακόμη και για τα δεδομένα της εποχής ακούγονταν προκλητικές: συγκεκριμένα, ότι ο Θεός που αποκαλύφθηκε μέσω του Ιησού Χριστού δεν είναι ο ίδιος με τον θεό-δημιουργό της Παλαιάς Διαθήκης. Με άλλα λόγια, ο Πατέρας του Χριστού είναι ανώτερος και ξένος προς τον Ιεχωβά. Αυτές οι αντιλήψεις ήταν εξαιρετικά αιρετικές και οδήγησαν πολλούς εκκλησιαστικούς να χαρακτηρίσουν τους Γνωστικούς όχι μόνο αιρετικούς αλλά και εχθρούς της πίστης. Πράγματι, οι Πατέρες (Ειρηναίος, Ιππόλυτος, Επιφάνιος κ.ά.) αντιμετώπιζαν τον Γνωστικισμό με δριμεία πολεμική – οι ίδιοι οι όροι «γνῶσις» και «Γνωστικοί» χρησιμοποιήθηκαν με αρνητική χροιά στα συγγράμματά τους.
  • Ο Μανιχαϊσμός αξίζει επίσης αναφοράς: ιδρύθηκε τον 3ο αιώνα μ.Χ. από τον Μανή στη Μεσοποταμία και εξαπλώθηκε ραγδαία από την Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία μέχρι την Κεντρική Ασία και την Κίνα. Αν και ο Μανιχαϊσμός είναι ένα ξεχωριστό θρησκευτικό σύστημα, συχνά συγκαταλέγεται στα γνωστικίζοντα ρεύματα λόγω του ακραίου δυϊσμού που δίδασκε (απόλυτη μάχη Φωτός και Σκότους). Η διάδοση του Μανιχαϊσμού ευνοήθηκε από το έδαφος που είχαν προετοιμάσει παλαιότερα οι Γνωστικές ιδέες και άλλες δυιστικές φιλοσοφίες (π.χ. ο Ζωροαστρισμός στη Περσία). Οι Χριστιανοί συγγραφείς του Μεσαίωνα αργότερα ταύτιζαν κάθε είδους δυιστική αίρεση με τον «Γνωστικισμό» των πρώτων αιώνων – κάτι που δείχνει τη διαχρονική επιρροή των γνωστικών αντιλήψεων.

Συνοψίζοντας, ο Γνωστικισμός υπήρξε πολύμορφος. Από τους μυθοποιητικούς Σηθιανούς έως τους εκκλησιο-γλωσσολόγους Βαλεντινιανούς και τους πρωτοπόρους δασκάλους σαν τον Βασιλείδη, όλοι μοιράζονταν την αγάπη για τη μυστική γνώση και την απέχθεια για έναν κόσμο που θεωρούσαν φυλακή. Η επίσημη Εκκλησία αντιμετώπισε αυτές τις ομάδες ως αιρέσεις και τις καταπολέμησε συστηματικά. Μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα, σχεδόν όσα γνώριζε η ανθρωπότητα για τους Γνωστικούς προέρχονταν από τα συγγράμματα των πολεμίων τους. Αυτό αλλάζει δραματικά με τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις γνωστικών ευαγγελίων και πραγματειών τον 19ο-20ό αιώνα (ιδίως τη βιβλιοθήκη του Nag Hammadi), που επέτρεψαν μια πιο αντικειμενική μελέτη των ίδιων των γνωστικών κειμένων. Σήμερα πια αναγνωρίζουμε τον Γνωστικισμό ως ένα πολύχρωμο ψηφιδωτό απόψεων για το Θείο και τον κόσμο, το οποίο – αν και θεωρήθηκε αιρετικό – προσέφερε μιαν εναλλακτική οδό πνευματικότητας μέσα στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους.

Η Γνώση ως Οδός Λύτρωσης

Στον πυρήνα της γνωστικής αντίληψης βρίσκεται η λέξη που έδωσε και το όνομά της στο κίνημα: η Γνώση (γνῶσις). Για τους Γνωστικούς, η γνώση αυτή δεν είναι απλή συσσώρευση πληροφοριών ούτε στείρα διανοητική κατανόηση. Είναι κάτι πολύ βαθύτερο: μια εσωτερική φώτιση που αλλάζει την ψυχή. Όπως εξηγεί και η ίδια η λέξη στα ελληνικά, πρόκειται για την εμπειρία του “να γνωρίσεις” – εννοώντας να γνωρίσεις άμεσα μια αλήθεια, να τη βιώσεις μέσα σου, παρά να την ακούσεις απ’ έξω. Στο πλαίσιο των θρησκευτικών και φιλοσοφικών κινημάτων της εποχής, η γνῶσις σήμαινε να δεις κατάματα το Θείο και τον εαυτό σου, να λάβεις μια αποκάλυψη που σε μεταμορφώνει.

Οι Γνωστικοί δίδασκαν ότι η ψυχή του ανθρώπου, βυθισμένη στη λήθη μέσα στον υλικό κόσμο, χρειάζεται να θυμηθεί την πραγματική της φύση. Η σωτηρία (σωτηριολογία τους) ουσιαστικά είναι μια διαδικασία ανάμνησης: η θεία σπίθα μέσα στον άνθρωπο πρέπει να θυμηθεί την ουράνια καταγωγή της. Κι αυτό επιτυγχάνεται μόνο μέσα από τη Γνώση – τη μυστική γνώση του εαυτού ως θεϊκού. Δεν αρκεί η πίστη σε δόγματα ή ηθικές εντολές· αντίθετα, ο άνθρωπος πρέπει να στραφεί εντός του και να γνωρίσει τον κρυμμένο Θεό που φέρει μέσα του. «Ὁ γνῶν ἑαυτόν, γνώσεται τὸν Θεόν» έλεγαν με άλλα λόγια: όποιος γνωρίσει τον εαυτό του θα γνωρίσει τον Θεό.

Σημαντικό είναι να υπογραμμίσουμε ότι όταν οι Γνωστικοί μιλούν για γνώση, δεν εννοούν την κοινή, εξωτερική μάθηση. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ένας σύγχρονος μελετητής, πρόκειται για γνώση που «μεταμορφώνει το ίδιο το υποκείμενο». Είναι μια βιωματική, αποκαλυπτική εμπειρία – “μύηση” θα μπορούσαμε να την πούμε – κατά την οποία η ψυχή λαμβάνει φως. Οι ίδιοι οι όροι που χρησιμοποιούνται στα κείμενα – φώτιση, αποκάλυψη, μυστήρια – δείχνουν ότι έχουμε να κάνουμε με ένα μυστικιστικό βίωμα. Πολλές γνωστικές ομάδες τελούσαν μυστήρια και τελετές μύησης, μέσω των οποίων οι πιστοί προετοιμάζονταν να δεχτούν αυτήν την υπέρλογη γνώση. Υπήρχαν ύμνοι, προσευχές, ακόμη και κρυφά ευαγγέλια με τα λόγια του Χριστού ερμηνευμένα αλληγορικά, όλα σχεδιασμένα να αφυπνίσουν την ψυχή.

Ένα καίριο ερώτημα που έθεταν οι Γνωστικοί – και εξακολουθεί να ακούγεται επίκαιρο – είναι: σώζεται ο άνθρωπος μέσω πίστης ή μέσω γνώσης;. Για τους Γνωστικούς, η πίστη (πίστις) χωρίς κατανόηση ήταν ατελής. Δέχονταν μεν την πίστη ως αρχή, αλλά την έβλεπαν ως σκαλοπάτι προς την ανώτερη Γνώση. Η αλήθεια, έλεγαν, δεν μπορεί να παραδοθεί αυτούσια απ’ έξω μέσω ενός θεσμού ή ενός ιερατείου· η αλήθεια πρέπει να αναδυθεί από μέσα, μέσω της προσωπικής αποκάλυψης και εμπειρίας. Ενώ η Εκκλησία τόνιζε την υπακοή στην παράδοση και στα δόγματα που παραδίδονται “απέξω”, οι Γνωστικοί πρόβαλλαν έναν πιο ατομικό δρόμο: κάθε ψυχή πρέπει να ακολουθήσει τη δική της εσωτερική πορεία αυτογνωσίας.

Οι Γνωστικοί συγγραφείς συχνά χρησιμοποιούν παραβολές και διαλόγους με τον αναστημένο Χριστό, όπου οι μαθητές ρωτούν και Εκείνος τους αποκαλύπτει μυστήρια. Σε αυτά τα κείμενα ο Χριστός παρουσιάζεται πρωτίστως ως Δάσκαλος της Γνώσης και όχι απλώς ως λυτρωτής δια του σταυρού. Η σταύρωση και ανάσταση είχαν κι αυτές τον ρόλο τους, αλλά ερμηνεύονταν αλληγορικά: ο θάνατος και η ανάσταση συμβολίζουν τον θάνατο της άγνοιας και την αναγέννηση μέσω της Γνώσης, που ο Χριστός φέρνει. Σε ένα απόκρυφο κείμενο, ο Ιησούς λέει: «Εγώ είμαι ο Εσωτερικός Φως που φωτίζει καθέναν· ερευνήστε μέσα σας και θα με βρείτε εκεί». Πρόκειται για την πεμπτουσία της γνωστικής σωτηριολογίας: ο θείος Χριστός (ή Λόγος) βρίσκεται μέσα στον άνθρωπο, αναμένει να αναγνωριστεί και να ενωθεί συνειδητά με την ψυχή. Αυτό θα πει γνώση: να γνωρίσεις την ένωση αυτή.

Δεν είναι τυχαίο που οι Γνωστικοί ονομάστηκαν έτσι (από τους αντιπάλους τους αρχικά ειρωνικά, αλλά εντέλει δικαιωματικά). Έβλεπαν τον εαυτό τους ως «γνώστες» – ως εκείνους που γνωρίζουν από πρώτο χέρι τα θεία μυστήρια, αντί απλά να πιστεύουν σε αυτά. Αυτή η έμφαση στην προσωπική εμπειρία άφησε ισχυρό αποτύπωμα: ακόμη και αιώνες μετά την εξαφάνιση των αρχαίων Γνωστικών κοινοτήτων, η ιδέα ότι υπάρχει μέσα μας μια θεία σπίθα που μπορεί να γνωρίσει τον Θεό συνέχισε να εμπνέει μυστικιστές και φιλοσόφους.

Αστρολογία και Πλανητικοί Άρχοντες στον Γνωστικισμό

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του Γνωστικισμού – ειδικά για όσους ασχολούνται με την αστρολογία – είναι ο τρόπος που οι Γνωστικοί ενσωμάτωσαν την αρχαία αστρολογική κοσμοαντίληψη στην μυθολογία τους. Στον 2ο αιώνα μ.Χ., η αστρολογία ήταν στενά συνδεδεμένη με την ιδέα του πεπρωμένου (Εἱμαρμένη): πίστευαν ότι η θέση και η κίνηση των άστρων καθορίζει τη μοίρα κάθε ανθρώπου. Οι Γνωστικοί πήραν αυτή την αντίληψη και της έδωσαν μια σκοτεινή τροπή – την μετέτρεψαν σε μέρος του κοσμικού δράματος αιχμαλωσίας της ψυχής.

Όπως αναφέρθηκε, οι επτά πλανήτες ταυτίζονται με τους επτά Άρχοντες που κυβερνούν το σύμπαν. Σε γνωστικά κείμενα (π.χ. στο Απόκρυφο του Ιωάννη και σε διαγράμματα των Οφιτών) βρίσκουμε λίστες των επτά αρχόντων με τα ονόματά τους και συσχέτιση με συγκεκριμένους πλανήτες. Ο πρώτος άρχων – ο Ίαλνταμπαώθ – αντιστοιχεί συνήθως στον πλανήτη Κρόνο και θεωρείται ο αρχηγός των υπόλοιπων (γι’ αυτό και ο Κρόνος ως ο πιο αργός και εξώτατος γνωστός πλανήτης της εποχής θεωρούνταν ο «ουράνιος θρόνος» του Δημιουργού). Οι άλλοι αρχόντες συνδέονται με τον Ήλιο, τη Σελήνη, τον Δία, τον Άρη, την Αφροδίτη και τον Ερμή. Καθένας έχει το όνομά του (π.χ. Σαβαώθ, Σαμαέλ, κλπ.) και τις ιδιότητές του, αλλά το κοινό χαρακτηριστικό τους είναι ότι είναι κακόβουλοι φύλακες: στόχο έχουν να κρατήσουν τις ψυχές δεμένες στον υλικό κόσμο και να αποτρέψουν την άνοδό τους.

Στα γνωστικά κείμενα οι επτά ουρανοί των πλανητών συχνά παρουσιάζονται σαν ομόκεντρα σφαίρα-περιβλήματα γύρω από τη Γη, με κάθε σφαίρα να έχει τον άρχοντά της που την φυλάει. Η ψυχή, κατά την ανάβασή της μετά τον θάνατο (ή κατά την πνευματική της ανάταση), πρέπει να διασπάσει αυτά τα επτά «πέπλα». Σε ορισμένες διδασκαλίες, η ψυχή οφείλει να γνωρίζει ειδικούς «λόγους» ή κωδικούς – κάτι σαν μυστικά συνθήματα – για να ξεγελάσει ή να πείσει τους αρχόντες να την αφήσουν να περάσει από τον κάθε ουρανό. Μόνο όποιος έχει λάβει την αληθινή γνώση (τα μυστικά ονόματα και μυστήρια) θα μπορέσει να συνεχίσει προς τα άνω, σπάζοντας όλα τα δεσμά, και να φτάσει στο φωτεινό βασίλειο πέρα από τον τελευταίο πλανήτη.

Η αστρολογία, λοιπόν, που για τους αρχαίους ήταν ιερή επιστήμη, στους Γνωστικούς παίρνει έναν σκοτεινό ρόλο: οι διελεύσεις και οι επιρροές των άστρων ερμηνεύονται ως μηχανισμός υποδούλωσης των ψυχών. Οι Γνωστικοί έλεγαν ότι οι κινήσεις των ουρανίων σωμάτων επιβάλλουν την υλική τάξη και ορίζουν το πεπρωμένο, κρατώντας τις ψυχές σε κατάσταση λήθης και αμνησίας. Με άλλα λόγια, έβλεπαν την αστρική Μοίρα (Ειμαρμένη) ως εργαλείο των σκοτεινών Κοσμοκρατόρων – μια μηχανή που ανακυκλώνει τις ψυχές μέσα στον χρόνο και τον χώρο, εμποδίζοντάς τες να θυμηθούν την προέλευσή τους. Ένας γνωστικός συγγραφέας φτάνει στο σημείο να περιγράψει τον χρόνο και τον χώρο ως φυλακή φτιαγμένη από τους αρχόντες, όπου όλα (ακόμα και οι θεοί και οι άγγελοι) υπόκεινται σε τροχιά και κύκλο επαναλαμβανόμενο.

Ιδιαίτερα παραστατική είναι η αφήγηση στο Απόκρυφο του Ιωάννη, όπου μετά τη δημιουργία του ανθρώπου, ο υπερήφανος αρχηγός των αρχόντων (Ίαλνταμπαώθ) καυχιέται για την παντοδυναμία του και ορίζει την ειμαρμένη για να εξουσιάζει τον άνθρωπο. Σε ένα άλλο κείμενο (την Υπόσταση των Αρχόντων), περιγράφεται ότι οι άρχοντες, όταν οι ψυχές ανεβαίνουν μετά τον θάνατο, τις ξεγελούν δίνοντάς τους να πιουν από το «ποτήρι της λησμονιάς» – ένα ποτό που κάνει την ψυχή να ξεχάσει όλη τη γνώση που απέκτησε. Στη συνέχεια, οι ψυχές ξαναστέλνονται στη Γη μέσω της αναγέννησης (μετενσάρκωσης), διατηρώντας τες έτσι παγιδευμένες στον κύκλο. Τέτοιες εικόνες – το ποτήριο της λήθης, οι φύλακες-άρχοντες στις πύλες του ζωδιακού – δίνουν μια σχεδόν ποιητική διάσταση στην κοσμολογία των Γνωστικών, αναδεικνύοντας το αίσθημα ότι ολόκληρο το σύμπαν είναι μια “μήτρα” εγκλωβισμού από την οποία η ψυχή πρέπει να δραπετεύσει.

Εδώ αξίζει μια σύγκριση: όχι, δεν έβλεπαν όλες οι αρχαίες εσωτερικές παραδόσεις το σύμπαν τόσο αρνητικά όσο οι Γνωστικοί. Για παράδειγμα, η Ερμητική φιλοσοφία – μια παράλληλη εσωτερική παράδοση της ύστερης αρχαιότητας – συμμεριζόταν με τους Γνωστικούς την ιδέα ότι η ψυχή πρέπει να ανέλθει τις βαθμίδες των ουρανών για να φτάσει στη θεία πηγή. Όμως οι ερμητικοί μύστες δεν θεωρούσαν τους πλανήτες δαιμονικά εμπόδια· αντίθετα, τους έβλεπαν ως στάδια μύησης και ενθύμησης. Στα Ερμητικά κείμενα, η αστρολογία και η αλχημεία χαρακτηρίζονται ως βοηθήματα για την ψυχή. «Μέσω της αστρολογίας κατανοούμε την τάξη των άστρων, μέσω της αλχημείας την τάξη των στοιχείων στη Γη» λέει ένα ερμητικό απόσπασμα. Ο στόχος του αληθινού φιλοσόφου/μύστη εκεί δεν είναι να απορρίψει τον κόσμο, αλλά να μάθει τα μυστικά του Δημιουργικού Νου (του θείου Τεχνίτη) ώστε να εργαστεί σε αρμονία με τη δημιουργία. Αυτή η θετικότερη στάση απέναντι στον κόσμο διαφέρει από την απόλυτη απαξίωση της ύλης που είχαν οι Γνωστικοί. Εν τέλει, και οι δύο παραδόσεις μιλούν για ανάβαση της ψυχής μέσα από τους πλανητικούς κόσμους· όμως η μεν Ερμητική την αντιμετωπίζει ως φυσική πορεία εξέλιξης και γνώσης, ενώ η Γνωστική ως απόδραση από ένα «σατανικό βασίλειο».

Για τους Γνωστικούς, λοιπόν, η αστρολογία των μοιρών ήταν κάτι που έπρεπε να ξεπεραστεί. Δεν απέρριπταν την αστρολογία ως γνώση – αντιθέτως, την κατανοούσαν πολύ καλά – αλλά την επανανοηματοδότησαν. Η “μοίρα” δεν ήταν φίλη αλλά εχθρός. Στο Ευαγγέλιο του Φιλίππου υπάρχει η φράση: «Ἕως ἂν ἡ εἱμαρμένη ἐπάνω ἐστὶν, οὐδεὶς δύναται σωθῆναι· ὅταν δὲ ἀναβῇ τὸ ἄνω τοῦ εἱμαρμένη, τότε λυτρώσεται». Δηλαδή: «Όσο η ειμαρμένη (το ριζικό) είναι από πάνω (κυρίαρχη), κανείς δεν μπορεί να σωθεί· όταν όμως κάποιος ανέβει πάνω από την ειμαρμένη, τότε θα λυτρωθεί». Αυτό ακριβώς αποτυπώνει την γνωστική άποψη: η ψυχή οφείλει να ανέλθει πάνω από τα άστρα, να σπάσει το ωροσκόπιό της τρόπον τινά, και να εισέλθει σε έναν υπερ-αστρικό, ελεύθερο χώρο, όπου δεν την αγγίζουν οι νόμοι της ύλης.

Επιρροή στη Σύγχρονη Σκέψη και Αστρολογική Παράδοση

Παρότι ο αρχαίος Γνωστικισμός καταδιώχθηκε και σχεδόν εξαφανίστηκε ως οργανωμένο κίνημα μέχρι τον 5ο αιώνα, οι ιδέες του δεν χάθηκαν. Στη νεότερη εποχή – και ιδίως από τον 19ο αιώνα και μετά – παρατηρείται μια αναβίωση γνωστικών ιδεών σε διάφορους τομείς, από τον εσωτερισμό και την αστρολογία μέχρι την ψυχολογία και τη φιλοσοφία.

Ήδη τον 18ο-19ο αιώνα, ερευνητές και θεολόγοι αρχίζουν να ξαναδιαβάζουν τις αρχαίες πηγές και βρίσκουν σε αυτές όχι απλώς «αιρέσεις», αλλά μια εναλλακτική μορφή πνευματικότητας. Η μεγάλη στροφή έρχεται με την ανακάλυψη των αυθεντικών γνωστικών κειμένων (όπως το Ευαγγέλιο του Θωμά, το 1898 σε αποσπάσματα, και κυρίως ο θησαυρός του Nag Hammadi το 1945), που προκάλεσε τεράστιο ενδιαφέρον στους ακαδημαϊκούς κύκλους και όχι μόνο. Ξαφνικά, φάνηκε να ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια της ανθρωπότητας ένα «παράλληλο» πρωτοχριστιανικό ρεύμα – ένας άλλος Χριστιανισμός, πιο μυστικός, που είχε μείνει στο σκοτάδι. Αυτό είχε αντίκτυπο στη θεολογία, στη μελέτη των θρησκειών, αλλά και στην ευρύτερη πολιτισμική φαντασία (σκεφτείτε π.χ. το μυθιστόρημα The Last Temptation of Christ του Καζαντζάκη ή ταινίες και βιβλία που παίζουν με ιδέες “κρυφών ευαγγελίων”).

Στον χώρο του εσωτερισμού και του αποκρυφισμού, κινήματα όπως η Θεοσοφία της Έλενας Μπλαβάτσκυ (τέλη 19ου αι.) ενσωμάτωσαν αρκετές γνωστικές ιδέες. Για παράδειγμα, η Θεοσοφία μιλά για κρυμμένους Διδασκάλους που φέρνουν γνώση στην ανθρωπότητα – μια ιδέα που θυμίζει τους γνωστικούς Σωτήρες που κατέρχονται από τα ύψη για να διδάξουν τους ανθρώπους. Επίσης, επαναφέρει την έννοια των ιεραρχιών πνευμάτων και αρχόντων στα κοσμικά επίπεδα. Ο Ρούντολφ Στάινερ (αρχές 20ού αι.), πατέρας της Ανθρωποσοφίας, εμπνεύστηκε από γνωστικές και ερμητικές αντιλήψεις και ανέπτυξε ένα σύστημα όπου η ψυχή διέρχεται εξελικτικά από τους πλανητικούς κόσμους ως μέρος της πνευματικής της πορείας. Γενικότερα, οι Αποκρυφιστές του 19ου-20ού αιώνα (Θεοσοφιστές, Ροδόσταυροι κ.ά.) ανέπτυξαν θεωρίες με σαφείς παραλληλισμούς προς τον Γνωστικισμό – για παράδειγμα, έβλεπαν το ταξίδι της ψυχής μέσα από τις σφαίρες των πλανητών ως μέρος της εξέλιξης του πνεύματος, όχι πια ως φυλακή αλλά ως εκπαιδευτική διαδρομή. Έτσι, με κάποιον τρόπο «εξιλέωσαν» τους πλανήτες: αντί για δεσμοφύλακες, τους παρουσίασαν ως δασκάλους που η ψυχή πρέπει να οικειοποιηθεί τα μαθήματά τους.

Μια σημαντική αλλαγή στην αστρολογική κοσμοθεώρηση ήρθε με την ανακάλυψη τριών νέων πλανητών πέρα από τον παραδοσιακό Κρόνο: του Ουρανού (1781), του Ποσειδώνα (1846) και του Πλούτωνα (1930). Αυτοί οι «σύγχρονοι» πλανήτες επέκτειναν το ηλιακό μας σύστημα και συμβολικά διεύρυναν τους ορίζοντες της ανθρώπινης συνείδησης. Οι μεταφυσικοί και οι αστρολόγοι δεν άργησαν να τους εντάξουν σε ένα νέο μυθολογικό πλαίσιο, συχνά με αναφορές που θυμίζουν γνωστικά μοτίβα:

  • Ουρανός: Ο πλανήτης αυτός αντιμετωπίστηκε ως ο επαναστάτης που ρίχνει τον παλαιό θεό – δηλαδή ένας συμβολικός «γιος» που εκθρονίζει τον Κρόνο (Χρόνο). Στην ελληνική μυθολογία, ο Κρόνος είχε ευνουχίσει τον Ουρανό, αλλά τώρα στην αστρολογική μυθοποιία ο πλανήτης Ουρανός ανατρέπεται για να δηλώσει την αλλαγή εποχής: ο Ουρανός, ως αρχέτυπο, φέρνει ξαφνικές ανατροπές, σπάζει τα δεσμά του παρελθόντος και φέρνει την ελευθερία – μπορούμε να τον δούμε σαν εκείνη την δύναμη που δίνει στην ψυχή την ώθηση να σπάσει τα όρια που της έθεσε ο «Κρόνος-Άρχων».
  • Ποσειδώνας: Συνδέθηκε με την πνευματική ενότητα και τη μυστικιστική λαχτάρα. Οι αστρολόγοι τον είδαν ως τον πλανήτη του «λυτρωτικού ύδατος» – το στοιχείο που διαλύει τα σύνορα και ενώνει την ψυχή με το πανανθρώπινο και το θείο. Στο πλαίσιο μιας γνωστικής ερμηνείας, ο Ποσειδώνας μπορεί να συμβολίζει την ανεξήγητη νοσταλγία της ψυχής για ένωση με κάτι ανώτερο, τον πόθο να επιστρέψει στο θείο Πλήρωμα. Ένας σύγχρονος μυστικιστής αστρολόγος θα έλεγε ότι ο Ποσειδώνας στον γενέθλιο χάρτη φανερώνει ακριβώς αυτήν την εσωτερική δίψα για το θείο.
  • Πλούτωνας: Όπως το όνομά του (Άδης) υποδηλώνει, είναι ο πλανήτης του θανάτου – αλλά και της αναγέννησης. Στον εσωτερικό αστρολογικό συμβολισμό, ο Πλούτωνας έγινε ο δείκτης της βαθιάς μύησης: της καθόδου της ψυχής στον κάτω κόσμο και της επανόδου της μεταμορφωμένης. Θυμίζει την πορεία του μυητικού θανάτου και ανάστασης που βρίσκουμε σε πολλές πνευματικές παραδόσεις (και στα γνωστικά Ευαγγέλια με τον θνήσκοντα και αναστάντα Λυτρωτή). Έτσι, ο Πλούτωνας μπορούμε να πούμε ότι αντιπροσωπεύει το «πνευματικό μας DNA», τη δυνατότητα να σπάσουμε τις γενετικές/καρμικές αλυσίδες – να αποτινάξουμε δηλαδή τις υλικές μας φυλακές και να αναγεννηθούμε σε υψηλότερη κατάσταση συνείδησης.

Όλες αυτές οι ιδέες εντάσσονται σε μια ευρύτερη τάση που θα λέγαμε “Γνωστικισμός στη Νέα Εποχή”. Στη σύγχρονη εσωτερική σκέψη έχουν εμφανιστεί ρητά ρεύματα όπως η λεγόμενη “γνωστική αστρολογία”, καθώς και σχολές εσωτερικής/μυστικιστικής αστρολογίας. Για παράδειγμα, η τάση της Εξελικτικής Αστρολογίας (με εκπροσώπους όπως ο Steven Forrest) προσπαθεί να διαβάσει τον αστρολογικό χάρτη ως ένα σχέδιο εξέλιξης της ψυχής, όπου κάθε πλανητική θέση υποδηλώνει μαθήματα που πρέπει να μάθει η ψυχή – μια αντίληψη με πολλούς παραλληλισμούς προς τις γνωστικές ιδέες. Σε αυτές τις σχολές, τα 12 ζώδια δεν είναι απλώς χαρακτήρες, αλλά αντιστοιχούν σε 12 Αιώνες ή μαθήματα που η ψυχή πρέπει να αφομοιώσει. Ακόμα και οι 12 απόστολοι του Ιησού συμβολίζονται ως τύποι του ζωδιακού: π.χ. ο Πέτρος (ο “βράχος”) αντιστοιχεί στον Ταύρο, ο Ιωάννης (ο “αγαπημένος”, συμβολιζόμενος ως αετός) αντιστοιχεί στον μεταμορφωμένο Σκορπιό κ.ο.κ.. Με αυτόν τον τρόπο, γνωστικά σύμβολα αναδύονται ξανά σε νεοεποχίτικες θεωρίες – ακόμη και η φράση “πνευματικό DNA” χρησιμοποιείται για να περιγράψει έννοιες όπως τα βαθιά καρμικά μοτίβα της ψυχής.

Ένα συγκεκριμένο παράδειγμα σύγχρονης «γνωστικής» αστρολογικής προσέγγισης είναι ο αναστοχασμός πάνω στον ρόλο του Κρόνου. Στην παραδοσιακή αστρολογία, ο Κρόνος είναι συχνά ο “μεγάλος κακεργέτης”, ο πλανήτης των περιορισμών και των δοκιμασιών. Σε μια γνωστική ανάγνωση, θα λέγαμε ότι ο Κρόνος αντιπροσωπεύει τον άρχοντα της ύλης – το σημείο εκείνο στον γενέθλιο χάρτη όπου η ψυχή νιώθει περισσότερο περιορισμένη, φοβισμένη ή υπό τον νόμο της ανάγκης. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Κρόνος συσχετίζεται με τον Ίαλνταμπαώθ/Δημιουργό (που νόμιζε πως ήταν ο μόνος θεός): στον ψυχολογικό χάρτη, ο Κρόνος μπορεί να φανερώνει τον “εσωτερικό δυνάστη” μας – τον φόβο, την ενοχή, την αίσθηση στέρησης. Οι σύγχρονοι πνευματικοί αστρολόγοι προτείνουν ότι υπερβαίνοντας συνειδητά τον Κρόνο – δηλαδή αντιμετωπίζοντας με επίγνωση και υπευθυνότητα τα μαθήματα της πειθαρχίας, του χρόνου, των ορίων – μετατρέπουμε τον μεγαλύτερο εχθρό σε σκαλοπάτι ελευθερίας. Όταν ο άνθρωπος αναγνωρίσει τον “άρχοντα” που τον κρατά δέσμιο (π.χ. έναν φόβο ή μια ανασφάλεια) και τον δουλέψει, τότε αυτός παύει να είναι εμπόδιο και γίνεται αρωγός για αυτοκυριαρχία και σοφία. Έτσι, ακόμα και οι δυσοίωνες όψεις (π.χ. μια δύσκολη όψη Αφροδίτης–Κρόνου που μπορεί να βιώνεται ως μοναξιά ή απογοήτευση στην αγάπη) ερμηνεύονται ως “άρχοντας της πλάνης” που δοκιμάζει την ψυχή ώστε να τη διδάξει μια ανώτερη, μη προσκολλημένη μορφή αγάπης. Βλέπουμε λοιπόν ότι η γλώσσα των Γνωστικών – άρχοντες, μαθήματα, λύτρωση μέσω επίγνωσης – επανέρχεται δημιουργικά στην σύγχρονη πνευματική σκέψη.

Στο πεδίο της ψυχολογίας και φιλοσοφίας, γνωστικές ιδέες επίσης βρήκαν νέα ζωή. Ο ψυχολόγος Carl Jung γοητεύτηκε από τα γνωστικά κείμενα και τα θεωρούσε σύμβολα βαθιών ψυχολογικών αληθειών. Ο Jung είδε στον μύθο του Γνωστικισμού (με τον θεϊκό σπινθήρα, τον πλαστό δημιουργό και την ανάγκη αυτογνωσίας) μια παραβολή της ανθρώπινης ψυχής που αναζητά την ολότητα. Μάλιστα, ο Jung έγραψε το Επτά Κηρύγματα προς τους Νεκρούς – ένα σύντομο κείμενο εμπνευσμένο άμεσα από τον Γνωστικισμό – και θεώρησε τους αρχαίους Γνωστικούς ως πρόδρομους της αναλυτικής ψυχολογίας του, αφού εκείνοι μέσω των συμβόλων τους εξέφρασαν αρχέτυπα του συλλογικού ασυνείδητου (τη Σκιά, το Θείο Παιδί, το Άντερθέωπο). Στη φιλοσοφία, διανοητές όπως ο Hans Jonas είδαν στον Γνωστικισμό μια πρώιμη υπαρξιστική οπτική: ο κόσμος ως ξένος και εχθρικός, ο άνθρωπος ως εκπατρισμένος ταξιδιώτης, και η λύτρωση ως ανάκτηση της αυθεντικότητάς του. Αυτές οι ιδέες ενέπνευσαν και ρεύματα του 20ού αιώνα, όπως η μεταπολεμική υπαρξιστική θεολογία.

Σήμερα, ο όρος «Γνωστικισμός» χρησιμοποιείται μερικές φορές ευρύτερα για να περιγράψει οποιαδήποτε σκέψη δίνει έμφαση στην άμεση εσωτερική γνώση του θείου. Υπάρχουν σύγχρονες νεογνωστικές εκκλησίες και τάγματα, που προσπαθούν να αναβιώσουν λατρευτικά στοιχεία από τον αρχαίο Γνωστικισμό, συνδυάζοντάς τα με χριστιανική ορολογία. Κυρίως όμως, ο Γνωστικισμός ζει ως πηγή έμπνευσης. Η εικόνα της θείας σπίθας μέσα μας, του κόσμου ως ονείρου/φυλακής από το οποίο πρέπει να ξυπνήσουμε, και της Γνώσης ως κλείδι της σωτηρίας – όλα αυτά συνεχίζουν να αγγίζουν τους αναζητητές της αλήθειας.

Σε τελική ανάλυση, ο Γνωστικισμός προσφέρει ένα αιώνιο μήνυμα: ότι ο άνθρωπος κουβαλά μέσα του κάτι θεϊκό και ότι η αληθινή του πατρίδα δεν είναι (μόνο) σε αυτόν τον κόσμο. Από τα απόκρυφα ευαγγέλια του Nag Hammadi μέχρι τα σύγχρονα μυστικιστικά κινήματα, η φλόγα της Γνώσης εξακολουθεί να καίει. Και για όσους ενδιαφέρονται για τον εσωτερισμό, την αστρολογία και την πνευματική αυτογνωσία, οι γνωστικές ιδέες αποτελούν έναν γοητευτικό, ζωντανό σύνδεσμο ανάμεσα στην αρχαία σοφία και στις σύγχρονες αναζητήσεις μας για το νόημα του σύμπαντος και του εαυτού μας.

Άμεση Ανακοίνωση για την Ύπαρξη Εξωγήινης Ζωής: Οι Επιστήμονες Έτοιμοι να Αποκαλύψουν Νοημοσύνη από Άλλο Κόσμο – Χρήστος Άρχος