Ο Κύκλος του Κρόνου: Έγκλημα και Τιμωρία. Οι 8 φάσεις του πεπρωμένου!

Ο Κύκλος του Κρόνου: Έγκλημα και Τιμωρία.

Ο Αστρονομικός Κρόνος

Ο Κρόνος είναι ο 6ος πλανήτης του Ηλιακού μας συστήματος και ο τελευταίος ορατός δια γυμνού οφθαλμού. Ανήκει στους αέριους γίγαντες που βρίσκονται μετά τη ζώνη των αστεροειδών και θεωρείται ότι έχει βραχώδη πυρήνα. Είναι διασημότατος για τους εντυπωσιακούς δακτυλίους που τον περιβάλλουν και καθιστούν σχεδόν απαγορευτική την ολική θέαση της επιφάνειάς του και τους οποίους μία μέρα στο απώτερο μέλλον (υπολογίστε γύρω στα 100 εκατομμύρια χρόνια!) θα χάσει, καθώς η επίδραση της βαρύτητας και του μαγνητικού του πεδίου θα τους διαλύσει. 

Μέχρι σήμερα έχουν παρατηρηθεί και καταγραφεί 146 φυσικοί δορυφόροι του, πράγμα που τον καθιστά, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, τον πλανήτη με τους περισσότερους δορυφόρους. Βρίσκεται σε (μέση) απόσταση 1,4 δις χλμ, ή 9 Αστρονομικών Μονάδων (1 Α. Μ. είναι η απόσταση της Γης από τον Ήλιο) και χρειάζεται περίπου 29,5 χρόνια (29,44) για να ολοκληρώσει μία περιστροφή γύρω από το άστρο του συστήματός μας. Δεδομένου ότι ο βαθμός εκκεντρότητας της τροχιάς του είναι μικρός, θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε τον χρόνο παραμονής του σε κάθε ζώδιο σταθερό και να πούμε ότι μένει συνολικά σε κάθε ζώδιο περίπου δυόμιση χρόνια (σε κάποια 2 χρόνια κ 4 μήνες), μαζί με τα διαστήματα των αναδρομών του.

Γενικά, η μέση ταχύτητα κίνησης του Κρόνου είναι 0ο. 02’.01’’ ημερησίως, που σημαίνει 2 λεπτά και ένα δευτερόλεπτο της μοίρας ημερησίως. Αυτό όμως είναι μέσος όρος. Μπορεί να τον βρούμε από τελείως σταματημένο (κατά τις στάσεις αναδρομής και ορθοδρόμησης) έως κινούμενο με ταχύτητα 7 λεπτών της μοίρας ημερησίως, κατά τα διαστήματα που βρίσκεται σε σύνοδο με τον Ήλιο (όπου όπως έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει, ένας πλανήτης έχει την μεγαλύτερη φαινόμενη ταχύτητα).

Από τη Βίρνα Κουτράκου

Ο Κύκλος του Κρόνου: Έγκλημα και Τιμωρία. Οι 8 φάσεις του πεπρωμένου! 3

Ο Μυθολογικός Κρόνος

Πριν οι αρχαίοι Έλληνες έρθουν σε επαφή με την αστρολογία και αντιστοιχήσουν τους διαφόρους πλανήτες στις δικές του Θεότητες, ανάλογα με τις ιδιότητές τους, ο συγκεκριμένος πλανήτης έφερε το όνομα “Φαίνων”, που σήμαινε “Εκείνος που Λάμπει”. Στην συνέχεια, ο Κρόνος πήρε το όνομά του από τον Τιτάνα Κρόνο, γιο της Γαίας και του Ουρανού, τον οποίο εκθρόνισε και κατόπιν ευνούχισε, παίρνοντας τη θέση του ως βασιλιάς του Κόσμου κατά τη διάρκεια του “Χρυσού Γένους”. Για να βεβαιωθεί ότι δεν θα κινδυνέψει ο θρόνος του από τα παιδιά του, τα κατάπινε μετά την γέννησή τους. Μέχρι που η σύζυγός και αδελφή του Ρέα, αντί να του δώσει να καταπιεί τον μικρό Δία, του έδωσε μία πέτρα κρύβοντας παράλληλα το παιδί. Η συνέχεια είναι γνωστή! 

Ενδιαφέρον όμως έχει και το να ανιχνεύσουμε τις πρόδρομες μορφές του “Κρόνου” σε άλλες μυθολογίες, ίσως και προγενέστερες: Στην Μεσοποταμία, από όπου η αρχαιολογική σκαπάνη έχει φέρεις το φως τις αρχαιότερες καταγεγραμμένες αστρονομικές και αστρολογικές παρατηρήσεις, ο πλανήτης έφερε το όνομα του Θεού Enlil (ο οποίο μετονομάστηκε αργότερα από τους Βαβυλώνιους Elil), δευτέρου τη τάξει μεταξύ των Θεών των Σουμερίων (μετά τον An/Anu, Θεό του Ουρανού), που ξεχώρισε τον Ουρανό από την Γη και είχε τον έλεγχο του καιρού, των καταιγίδων και των ανέμων. Επιπλέον, είχε στην κατοχή του τις Δέλτους του Πεπρωμένου, οι οποίες του παρείχαν έλεγχο πάνω στην μοίρα των θνητών, καθιστώντας τον έτσι πανίσχυρο. Το μεγαλύτερο κέντρο λατρείας του (ζιγκουράτ) που βρισκόταν στην πόλη Nippur είχε το όνομα Ekur, το οποίο μεταφράζεται κυριολεκτικά σε “σπίτι στο βουνό”!

Σύμβολο του Κρόνου

Ο Κύκλος του Κρόνου: Έγκλημα και Τιμωρία. Οι 8 φάσεις του πεπρωμένου! 5

Η Αστρολογία (όπως και η Αστρονομία) χρησιμοποιεί για τον Κρόνο αυτό το σύμβολο.

Θεωρείται ότι αποσυμβολίζεται ως ο κύκλος του Πνεύματος, ή η καμπύλη – ημικύκλιο της Ψυχής, επί της οποίας επικάθεται ο σταυρός της Ύλης, ερμηνεία απολύτως περιγραφική της πυκνωτικής και υλιστικής φύσης του Κρόνου. Κάποιοι άλλοι βλέπουν στο ημικύκλιο το δρεπάνι του “Θεριστή” Κρόνου. Για να δούμε όμως μία πολύ πιο παλιά άποψη: Σύμφωνα με τους Παπύρους της Οξυρρύγχου (περιοχή στην Άνω Αίγυπτο, κοντά στο Φαγιούμ), μία συλλογή πάρα πολλών κειμένων διαφορετικών παραδόσεων και ιδεών, γραμμένων σε παπύρους, που χρονολογούνται από την Ελληνιστική και την Ρωμαϊκή περίοδο της Αιγύπτου και βρέθηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα, το σύμβολο του Κρόνου δεν είναι τίποτα άλλο από τα αρχικά του ονόματος του, δηλαδή ΚΡ, το οποίο αργότερα, με την εισαγωγή της μικρογράμματης γραφής έγινε Κρ και ενοποιήθηκε. “Ο σταυρός στο άνω μέρος του συμβόλου προσετέθη τον 16ο αιώνα ώστε να μετατραπεί σε χριστιανικό ένα παγανιστικό σύμβολο”, όπως μας πληροφορεί η Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Saturn). Βλέπουμε λοιπόν ότι η πραγματικότητα είναι πολύ πιο απλή από ό,τι έχουμε σκεφθεί. Βεβαίως, δεδομένου ότι μιλάμε για σύμβολο το οποίο εδράζεται στο συλλογικό ασυνείδητο και απευθύνεται στο μη συνειδητό μας κομμάτι, μπορούν κάλλιστα να ισχύουν ταυτόχρονα όλες οι ερμηνείες.

Οι πάπυροι της Οξυρρύγχου υπάρχουν στο διαδίκτυο και μπορούν να βρεθούν εδώ: Home | The Oxyrhynchus Papyri 

Ο Αστρολογικός Κρόνος 

ΑίρεσηΗμερήσια (μαζί με τον Ήλιο και το Δία)
Ημερήσια ΚατοικίαΥδροχόος
Νυχτερινή κατοικίαΑιγόκερως
ΑδυναμίαΛέων και Καρκίνος
ΈξαρσηΖυγός (21ο μοίρα)
ΠτώσηΚριός (21ο μοίρα)
ΤριπλότηταΑέρινη (1ος κύριος την Ημέρα & 2ος τη Νυχτα), Πύρινη (εφεδρικός)

O Κρόνος ανήκει στους 7 πλανήτες της Παραδοσιακής αστρολογίας. Ως τελευταίος ορατός και εξωτερικός πλανήτης, αποτελεί το Όριο. Είναι από την ιδιοσυγκρασία του ψυχρός και ξηρός, δηλαδή μελαγχολικός, άρα η ενέργειά του είναι συστολική, διαχωριστική και κατακερματιστική. Είναι “αυστηρός, αγέλαστος, ντυμένος στα μαύρα, μοναχικός, καταβεβλημένος και φέρνει ανυπέρβλητα εμπόδια, νωθρότητα, αδράνεια και θλίψη”, μας λέει ο Vettius Valens στο 1ο βιβλίο της Ανθολογίας του.

Ο Abu Ma’shar στην “Μεγάλη Εισαγωγή στην Επιστήμη των Άστρων” τον στολίζει με ακόμα περισσότερα κοσμητικά επίθετα τα οποία έχουν φτάσει μέχρι την σημερινή σημειοδοσία του, αναφέρει όμως και μία πολύ χαρακτηριστική φράση: “Δεν θυμώνει εύκολα, γιατί αν θυμώσει δεν μπορεί να κυβερνήσει τη σκέψη του”. Περιγράφεται εδώ η βραδυφλεγής του φύση και η καλά μελετημένη αντίδρασή του. 

Ο Al-Biruni σημειώνει χαρακτηριστικά ότι ο Κρόνος σχετίζεται με φτώχεια, αλλά και με πλούτο που όμως έχει αποκτηθεί με απάτη είτε δική του είτε άλλων.

Δεδομένου ότι ο Κρόνος είναι ημερήσιος πλανήτης, δηλαδή κατά το διαχωρισμό των “αιρέσεων” συντάσσεται με το ημερήσιο στρατόπεδο, μαζί με τον Ήλιο και το Δία, καταλαβαίνουμε ότι λειτουργεί πιο δύσκολα, βαριά, καταπιεστικά και «αποπνικτικά» σε νυχτερινούς χάρτες (είναι οι χάρτες εκείνοι που ο Ήλιος βρίσκεται κάτω από την γραμμή του ωροσκόπου / ορίζοντα, από τον 1ο μέχρι τον 6ο οίκο), κάτι που μας τονίζουν όλοι οι αρχαίοι αστρολόγοι. Αντίθετα, σε ημερήσιους χάρτες μπορεί να λειτουργήσει πιο εποικοδομητικά.

Ας ρίξουμε και μία σύντομη ματιά για το πώς τον αντιλαμβάνονται και τον περιγράφουν οι αστρολόγοι σήμερα

“Οι περισσότεροι άνθρωποι βιώνουν τις διελεύσεις του Κρόνου ως εξωτερική δύναμη που είναι τελείως εκτός ελέγχου, ως αποτέλεσμα μιας Μοίρας που δεν είναι ιδιαίτερα ευχάριστη. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο Κρόνος αντιπροσωπεύει τον τρόπο με τον οποίο προγραμματίζουμε τον Κόσμο μας στο πλέον βαθύ και θεμελιώδες επίπεδο”, γράφει ο Robert Hand στο βιβλίο του “ Planets in Transit – Life Cycles For Living ”. Και συνεχίζει:

“Κατάθλιψη, θλίψη, φυσική και συναισθηματική απώλεια είναι όλα σημάδια ότι δεν έχετε προσαρμοστεί στα θέματα των οίκων και των ζωδίων που κυβερνώνται από τον Κρόνο. Μην φοβάστε όμως, αν έχετε αυτά τα συναισθήματα καθώς είναι φυσικά. Πολύ λίγοι άνθρωποι βρίσκονται τόσο πολύ σε επαφή με τον εαυτό τους που μπορούν να αντιδράσουν θετικά στον Κρόνο. Κατά μία πολύ πραγματική έννοια ο Κρόνος είναι ο δάσκαλος, αλλά είναι ο καθένας από εμάς που διδάσκει τον εαυτό του για το ποιοί πραγματικά είμαστε.

“Ο Κρόνος συμβολίζει μία ψυχική διαδικασία και ένα είδος εμπειρίας. Δεν είναι απλά αντιπροσωπευτικός του πόνου, του περιορισμού και της πειθαρχίας, αλλά και ένα σύμβολο της ψυχικής διαδικασίας που έρχεται φυσικά σε όλους τους ανθρώπους, δια της οποίας ένα άτομο μπορεί να χρησιμοποιήσει τις εμπειρίες του πόνου, του περιορισμού και της πειθαρχίας ως μέσον για μεγαλύτερη συνειδητότητα και εκπλήρωση” , γράφει η Liz Greene στο βιβλίο της “Saturn: A New Look At An Old Devil”.

“Ο Κρόνος συνιστά ένα από τα πλέον πολύπλοκα αρχέτυπα στην Αστρολογική Mandala. ΟΙ περισσότεροι από τους άλλους πλανήτες όταν συνδυάζονται με τον Κρόνο δείχνουν την προβληματική πλευρά τους και όντως, ο Κρόνος είναι ο αρχετυπικός “αφέντης” ανάμεσα στους πλανήτες”, γράφουν οι Arielle Guttman και Kenneth Johnson στο βιβλίο τους “Mythic Astrology

“…Θα έχεις λοιπόν καταλάβει ότι η φύση μου είναι καθαρά κοινωνική. Γι αυτό και επιδρώ πάνω στη συλλογική αντίληψη περί πραγματικότητας ως ενσαρκωτής της κοινωνικής πραγματικότητας και της ιεραρχίας που εκπορεύεται από αυτήν, Οι κανόνες μου είναι αμείλικτοι και άκαμπτοι. Κάθε προσπάθεια αμφισβήτησης τους θα προσκρούσει πάντα στην αντίδρασή μου. Τιμωρώ όχι μόνον εκείνον που δεν ασπάζεται αυτούς τους κανόνες, αλλά και εκείνον που δεν τους χειρίζεται σωστά. Διότι το μυστικό της επίγειας ζωής δεν είναι μόνο η αυστηρή τήρηση των κανόνων μου, αλλά και ο ώριμος χειρισμός τους. Αλλά όπως είναι γνωστό, η ωριμότητα έρχεται μόνον μέσα από δυσκολίες, κόπο αγώνα και προσπάθεια, αυτοπειθαρχία και οργάνωση.”, γράφει ο Γιάννης Γιαλαμάς στο βιβλίο του “Πρόσκληση σε… αστρολογικό συμπόσιο”.

(Τα αποσπάσματα των βιβλίων έχουν τοποθετηθεί με βάση την χρονική σειρά έκδοσής τους)

Αν θέλουμε να βρούμε μία άκρη, ας βάλουμε κάποιες λέξεις κλειδιά στον Κρόνο: Θετικές: Περιορισμός, πειθαρχία, οριοθέτηση, υπευθυνότητα, παγίωση, αξιοπιστία, σοβαρότητα, αντοχή, εξουσία. 

Αρνητικές: Περιορισμός, στέρηση, συστολή, ιδιοτέλεια, ωφελιμισμός, απληστία, φιλαργυρία, σκληρότητα, εξουσία, ακαμψία, βάρος, κυνισμός, αδιαφορία, νωθρότητα, μοναξιά, απαισιοδοξία, κατάθλιψη (Ναι, ο όρος περιορισμός έχει μπει και στα δύο: στην πρώτη περίπτωση έχει την έννοια του του ορίου, ενώ στην δεύτερη του εγκλωβισμού / “φυλάκισης”).

Φάσεις των πλανητών ως προς τον εαυτό τους

Αν κρατήσουμε τον γενέθλιο πλανήτη σταθερό, στην θέση που βρίσκεται σε έναν χάρτη και στη συνέχεια παρατηρήσουμε την πορεία του αντίστοιχου διελαύνοντος πλανήτη ως προς τον εαυτό του, θα δούμε ότι ο διελαύνων (τράνζιτ) πλανήτης σχηματίζει κάποιες όψεις με τον γενέθλιο εαυτό του. Αυτές είναι οι φάσεις του πλανήτη.

Ο προσδιορισμός και – κυρίως- η αρχετυπική ανάλυση τους γίνεται πάνω στο πρότυπο που καθιέρωσε ο  Dane Rudhyar για τον Ηλιοσεληνιακό κύκλο. Η διαίρεση του κύκλου (360ο) γίνεται στα 8 και προκύπτει ένα τόξο 45ο για την κάθε φάση, που πολύ γλαφυρά έχει αντιστοιχηθεί σε ένα στάδιο ανάπτυξης των φυτών. Την διαίρεση αυτή ακολουθούμε περισσότερο όταν αναλύουμε τους υπερβατικούς πλανήτες, δεδομένου ότι σχετίζονται με λιγότερο συνειδητοποιημένες ενέργειες, ενώ ο κύκλος του Κρόνου ανταποκρίνεται περισσότερο στις Πτολεμαϊκές όψεις οι οποίες διακρίνονται σε «σκληρές» (τετράγωνα, αντίθεση) και «ήπιες» (εξάγωνα, τρίγωνα). 

Μην φανταστείτε ότι επειδή τα εξάγωνα και τα τρίγωνα είναι ήπιες όψεις ο Κρόνος εκεί εκδηλώνει τα θετικά χαρακτηριστικά του, ενώ κατά τις στρεσογόνες όψεις εκδηλώνει τα αρνητικά χαρακτηριστικά του. Δεν λειτουργεί έτσι η αστρολογία. Το τι θα εκδηλωθεί εξαρτάται από 

  • την κατάσταση του Κρόνου στον γενέθλιο χάρτη, στον οποίο τα πάντα ανάγονται. Αν ο Κρόνος είναι γωνιακός (στους οίκους 1,10, 7, 4) ή σε κάποιον δύσκολο κατιόντα οίκο (κυρίως 6 ή 12), αν εκεί που βρίσκεται έχει κάποιο τίτλο ή αν εξαρτάται πλήρως από τον κυβερνήτη του, από τη σχέση του με τον Ήλιο (προσανατολισμός, φάση, αναδρομή, κάψιμο) και τέλος από το αν υφίσταται βελτίωση ή κάκωση από άλλους πλανήτες μέσω των όψεων.
  • Το πόσες φορές θα γίνει η διέλευση (μία ή τρεις), άρα και πόσες φορές θα κλείσει η όψη (και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αρχικά δόθηκαν οι ταχύτητες του Κρόνου. Γιατί ένας γρήγορος Κρόνος μπορεί να δημιουργήσει θέμα για κάποιες εβδομάδες, ενώ ένας αργός που κάνει και αναδρομή στο σημείο ενδιαφέροντος, μπορεί να μας ταλαιπωρήσει για αρκετούς μήνες.
  • Το πόσο συνειδητοποιημένοι και διατεθειμένοι είμαστε να δεχτούμε αυτά που έχει να μας πει, πράγμα που σχετίζεται με την ηλικία μας. Σε νεαρή ηλικία δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, ενώ σε μεγαλύτερη, που ο βαθμός συνειδητοποίησης αυξάνει, μαθαίνουμε να το αντιμετωπίζουμε. Γι’ Αυτό και λέμε ότι ο Κρόνος αγαπάει την ωριμότητα και την σοφία που φέρνει η ηλικία, ενώ αντίθετα απεχθάνεται τον αυθορμητισμό και τον ενθουσιασμό, οπότε είναι πολύ πιο σκληρός με τους νέους ανθρώπους.

Εδώ θα δούμε τις φάσεις αυτές προσαρμοσμένες ερμηνευτικά στον Κρόνο και τις ηλικίες στις οποίες αντιστοιχούν. Πριν όμως το κάνουμε αυτό, πρέπει να διευκρινίσουμε ότι οι όψεις διακρίνονται σε αύξουσες και φθίνουσες, οι οποίες έχουν διαφορετική ερμηνεία. Αύξουσες (waxing) είναι εκείνες κατά τις οποίες ο κινούμενος πλανήτης (στην συγκεκριμένη περίπτωση ο transit Κρόνος) ανοίγει το τόξο που τον χωρίζει από τον γενέθλιο Κρόνο καθώς φεύγει μπροστά, ενώ Φθίνουσες (waning) είναι οι όψεις κατά τις οποίες ο transit πλανήτης κλείνει το τόξο, επιστρέφοντας προς τον γενέθλιο. Όπως καταλαβαίνουμε, αύξουσες είναι οι όψεις που γίνονται από την σύνοδο μέχρι την αντίθεση, ενώ φθίνουσες είναι οι όψεις μετά την αντίθεση και μέχρι την επόμενη σύνοδο.

Κανονικά, όταν αναλύουμε κύκλους πλανητών, ξεκινάμε απο την Σύνοδο, που είναι η συγχώνευση των ενεργειών τους. Εδώ όμως, επειδή αναλύουμε τις φάσεις του πλανήτη ως προς τον εαυτό του, θα ξεκινήσουμε από την πρώτη όψη που δημιουργείται.

Αύξον Εξάγωνο : Ο διελαύνων Κρόνος 60ο μπροστά από τον γενέθλιο (ή δύο ζώδια), σε ηλικία περίπου 5 ετών, ενώ το επόμενο γύρω στα 34 και το μεθεπόμενο στα 64. Ο σπόρος έχει βλαστήσει και το πρώτο βλαστάρι βγαίνει μέσα από την Γη. Είναι μία φάση ήπιας προσαρμογής που έχει δυναμική ανάπτυξης, σύνδεσης και συνειδητοποίησης. Είναι το παιδάκι που για πρώτη φορά “αποκολλάται” ήπια όμως από το οικογενειακό περιβάλλον για να πάει στο νηπιαγωγείο, ώστε να αρχίσει η διαδικασία της κοινωνικής του ένταξης. 

Είναι ο ενήλικος που είτε συνειδητά, είτε ενστικτωδώς ξέρει πώς να πραγματώσει τους στόχους που έθεσε κατά την προηγηθείσα Κρόνια επιστροφή και πώς να χαράξει την πορεία του, συνεργαζόμενος με τους άλλους.

Αύξον Τετράγωνο: Ο διελαύνων Κρόνος 90ο μπροστά από τον γενέθλιο (ή 3 ζώδια, ή στην ίδια τετραπλότητα), σε ηλικία περίπου 7 ετών (όπου αν ο Κρόνος κάνει αναδρομή, που συνήθως κάνει, κρατάει γύρω στους 6 μήνες), ενώ το επόμενο είναι στα 36 και το μεθεπόμενο γύρω στα 66. Το μικρό βλασταράκι δυναμώνει και αναπτύσσεται ταχύτητα, βγάζοντας ρίζες για να εδραιωθεί και αναπτύσσοντας βλαστούς. Είναι φάση εντατικής ανάπτυξης και ως τέτοια χαρακτηρίζεται από αναπτυξιακούς πόνους, αγωνία, απορίες και ερωτηματικά. Έχει ένταση και φέρνει προκλήσεις, αλλά κινητοποιεί σε δράση και καθώς απελευθερώνει ενέργεια, παρέχει μεγάλη δυναμική. 

Είναι το παιδάκι που πλέον έχει πάει στο σχολείο, όχι για μόνον για κοινωνικοποίηση αλλά για μάθηση και υπάρχουν απαιτήσεις από αυτό. Πρέπει (ένα βασικό ρήμα για τον Κρόνο) να διαβάσει και να αποδώσει και να αρχίσει να προσανατολίζεται, θέτοντας στόχους. Παράλληλα, πέραν του πατρικού προτύπου, στη ζωή του παιδιού εισέρχεται και ο Δάσκαλος ως μορφή εξουσίας (διότι πάντοτε πίσω από τον Κρόνο υπάρχει μία φιγούρα Εξουσίας). 

Είναι ο ενήλικος που αναρωτιέται αν όλος ο κόπος και ο χρόνος που βάζει στην προσπάθεια του για προσωπική ολοκλήρωση, επαγγελματική επιτυχία και κοινωνική καταξίωση αξίζουν, ή αν τελικά έρθει αντιμέτωπος με την ανεπάρκειά του.

Αύξον Τρίγωνο: Ο διελαύνων Κρόνος 120ο μπροστά από τον γενέθλιο (ή 4 ζώδια, ή στο ίδιο στοιχείο), σε ηλικία περίπου 10 ετών, ενώ το επόμενο είναι στα 39 και το μεθεπόμενο γύρω στα 68-69. Το νεαρό φυτό εξακολουθεί να αναπτύσσεται και να βγάζει βλαστούς ταχύτατα, ενώ ξεκινάει να δημιουργεί μπουμπούκια. Είναι φάση που παρέχει ευκαιρίες και δυνατότητες για βελτίωση, χωρίς να στρεσάρει ιδιαίτερα το άτομο εφόσον αυτό ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις του τετραγώνου που προηγήθηκε, ενώ το βοηθάει να εδραιωθεί στον κοινωνικό του κύκλο. 

Είναι το παιδάκι που έχει βρει τον ρυθμό του και αισθάνεται πλέον σίγουρο για την θέση του στην τάξη, ανάμεσα στους συμμαθητές και τους φίλους του. 

Είναι ο ενήλικος που έχει κατανοήσει τους μηχανισμούς που διέπουν τη ζωή του, που ξέρει πώς να εξισορροπήσει τα πράγματα και που γνωρίζει ότι ακόμα και αν δεν επιτύχει όλους του τους στόχους, σημασία έχει να προσπαθήσει.

Αντίθεση: Ο διελαύνων Κρόνος 180ο μπροστά από τον γενέθλιο, ή πιο απλά, ακριβώς απέναντι, σε ηλικία 14 – 15 ετών (εξαρτάται από το αν ο Κρόνος κάνει αναδρομή σε αυτές τις μοίρες), ενώ η επόμενη στα 44 και η μεθεπόμενη γύρω στα 73. Το φυτό έχει αναπτυχθεί και τώρα τα λουλούδια του έχουν ανοίξει και δημιουργούν καρπούς. Βρισκόμαστε ήδη στη μέση του κύκλου όπου ο Κρόνος έρχεται να κοιτάξει τον εαυτό του και ο Κριτής να γίνει κρινόμενος. Είναι ο έφηβος που κάνει την επανάσταση του απέναντι στο κατεστημένο και κρίνει τις φιγούρες εξουσίας για τις ατέλειες τους και την ανεπάρκειά τους απέναντί του: δύσκολος στις σχέσεις του, αντιδραστικός στις κινήσεις του, πνεύμα αντιλογίας, απόλυτα εικονοκλαστικός. 

Μέχρι που οι φιγούρες εξουσίας του εξηγούν με έναν “Κρόνιο” και καθόλου ευχάριστο τρόπο το ποιος “έχει το επάνω χέρι” και πώς αν θέλει να αντιδρά σπασμωδικά, ως κακομαθημένο τρίχρονο παιδάκι, ακριβώς έτσι θα αντιμετωπίζεται. Η επανάσταση συνήθως τελειώνει άδοξα, με τον έφηβο να μαζεύει τα κομμάτια του ειδώλου που έβλεπε στον καθρέφτη του και να προσπαθεί να τα συνθέσει ξανά. Εδώ όμως ελλοχεύει και ο κίνδυνος, ακριβώς επειδή η αντίθεση είναι η απόλυτη πόλωση, να τεντώσει τόσο το σχοινί που να σπάσει και ο έφηβος να στραφεί σε αντιδραστικές ή περιθωριακές ομάδες, αναζητώντας αποδοχή και επιβεβαίωση, οπότε θα αποκοπεί από το κοινωνικό γίγνεσθαι και θα περιθωριοποιηθεί και εκείνος. 

Αντίστοιχα, είναι ο ενήλικος ο οποίος αφού μέσα σε μία πενταετία έχει δεχθεί τις όψεις του διελαύνοντα Πλούτωνα προς τον εαυτό του, το τετράγωνο του Ποσειδώνα, την αντίθεση του Ουρανού, έρχεται και αυτή η όψη για να ολοκληρώσει αυτό που ονομάζουμε “Κρίση Μέσης Ηλικίας”. Είναι η φάση που είμαστε γενικά δυσαρεστημένοι με τη ζωή μας, θεωρώντας ότι έχουμε θυσιάσει μεγάλο κομμάτι του χρόνου μας, της ενέργειάς μας και του Είναι μας και η ανταμοιβή μας είναι πενιχρή. Έχουμε μπει στο καλούπι που η Κοινωνία έφτιαξε για εμάς, υποδυόμαστε τον ρόλο που οι άλλοι περιμένουν, αλλά δεν είμαστε ευτυχισμένοι καθώς αντιλαμβανόμαστε τον ετεροκαθορισμό. Το αν θα καταφέρουμε να ισορροπήσουμε, ή αν θα τινάξουμε ό,τι έχουμε φτιάξει μέχρι εκείνη την ώρα στον αέρα, εξαρτάται και από τον προσωπικό χάρτη του καθενός μας αλλά και από τον βαθμό της ωριμότητας μας.

Φθίνον Τρίγωνο: Ο διελαύνων Κρόνος βρίσκεται 120ο πίσω από τον γενέθλιο Κρόνο, (ή 3 ζώδια πίσω από αυτόν, ή στο προηγούμενο ζώδιο του ιδίου στοιχείου), σε ηλικία περίπου 19 ετών, ενώ το επόμενο στα 48-49 και το μεθεπόμενο γύρω στα 68. Οι καρποί του φυτού έχουν συγκομιστεί ενώ εκείνο δεν έχει αρχίσει να δείχνει ακόμα τη φθορά του χρόνου καθώς η έναρξη του μαρασμού δεν είναι εμφανής, έχει αρχίσει όμως και λειτουργεί. Είναι φάση ηρεμίας και εφησυχασμού κατά την οποία δρέπουμε τους καρπούς των προσπαθειών μας και καθόμαστε επάνω στις δάφνες μας, ιδιαίτερα ευτυχείς με τον εαυτό μας για την ευόδωση των προσπαθειών μας. 

Είναι ο νέος άνθρωπος που έχει περάσει στο Πανεπιστήμιο και το απολαμβάνει, έτοιμος να δεχθεί ανώτερες γνώσεις οι οποίες θα του επιτρέψουν να βγει καλά προετοιμασμένος στον επαγγελματικό στίβο, ή ο νέος άνθρωπος που επέλεξε μία καριέρα ή μία μαθητεία και θεωρεί ότι ο δρόμος του είναι ανοιχτός. 

Είναι ο ενήλικος που θεωρεί πως έχει φέρει τη δουλειά του σε ένα καλό σημείο ώστε να ξέρει τις δυνάμεις και τις αδυναμίες του, έχει εξισορροπήσει τις σχέσεις στο εργασιακό του περιβάλλον και στο σπίτι του η κατάσταση είναι ήρεμη και καλή. 

Φθίνον Τετράγωνο: Ο διελαύνων Κρόνος βρίσκεται 90ο πίσω από τον γενέθλιο (ή τρία ζώδια πίσω, ή στο προηγούμενο ζώδιο της τετραπλότητας), σε ηλικία περίπου 22 ετών (ανάλογα με τις αναδρομές), ενώ το επόμενο γύρω στα 51 και το μεθεπόμενο στα 80. Το φυτό έχει αρχίσει να υποστρέφεται εμφανώς, δεν έχει ζωτικότητα, ενώ τα φύλλα του και οι βλαστοί του έχουν αρχίσει να μαραίνονται. Είναι η φάση κατά την οποία μαθαίνουμε στην πράξη γιατί ο εφησυχασμός που βιώσαμε νωρίτερα, ουσιαστικά μας έκανε να αδρανήσουμε και μας οδήγησε σε ένα τέλμα από το οποίο τώρα πρέπει να αγωνιστούμε πολύ για να βγούμε. 

Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε γνώσεις, εμπειρίες και δεξιότητες που δεν διαθέταμε όταν ακολουθήσαμε τον συγκεκριμένο δρόμο, αλλά τώρα πια έχουμε αποκτήσει. Θα πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπου που σκεπτόμαστε και κινούμαστε, να κάνουμε έναν ολικό επαναπροσδιορισμό της θέσης και της ζωής μας, γνωρίζοντας την απογοήτευση γιατί αυτά που ξέραμε πρέπει να τα ξεχάσουμε και να περάσουμε την διαδικασία της εσωτερικής κάθαρσης. Διαφορετικά, ό,τι έχουμε επιτύχει, μπορεί να καταρρεύσει επάνω στα κεφάλια μας και να μας παγιδεύσει. 

Είναι ο νέος άνθρωπος που αντιλαμβάνεται ότι το πανεπιστημιακό πτυχίο δεν θα του εξασφαλίσει θέση στην αγορά εργασίας, ή ότι η περίοδος μαθητείας έληξε και δε θα ανανεωθεί, ωθώντας τον να αναζητήσει κάτι άλλο, ή ότι ο νεανικός έρωτας δεν κρατάει για πάντα, ούτε μπορείς να βασιστείς σε αυτόν καθώς αποτελεί μάλλον τροχοπέδη παρά εφαλτήριο. 

Είναι ο ενήλικος που πέρασε πλέον τα -ήντα, τα απομυθοποίησε και αντιλαμβάνεται ότι η επερχόμενη περίοδος δεν θα είναι ακριβώς “χρυσή”, γι ‘αυτό και πρέπει να επανεξετάσει τη δραστηριότητα του και να δει τι αλλαγές μπορεί να κάνει για να περισώσει ό,τι μπορεί και τι να απορρίψει ως ατελέσφορο. 

Φθίνον εξάγωνο: Ο διελαύνων Κρόνος βρίσκεται 60ο πίσω από τον γενέθλιο (ή 2 ζώδια πίσω), σε ηλικία περίπου 24 – 25 ετών (και πάλι εξαρτάται από τις αναδρομές), ενώ το επόμενο γύρω στα 53 – 54 και το μεθεπόμενο γύρω στα 84. Το φυτό εμφανώς μαραίνεται, έχει όμως φτιάξει τους σπόρους του και ετοιμάζεται να τους ρίξει στο έδαφος, ενώ το ίδιο θα αποτελέσει το λίπασμα που θα βοηθήσει τους σπόρους να βλαστήσουν. Είναι μια περίοδος φαινόμενης ηρεμίας, όπου προσπαθούμε να προστατεύσουμε τα κεκτημένα μας, να σταθεροποιήσουμε αυτά που έχουμε επιτύχει, ενώ ταυτόχρονα αποδεχόμαστε στωικά πως τίποτα δεν διαρκεί για πάντα, ούτε καν αυτό που έχουμε κοπιάσει για να αποκτήσουμε, γι’ αυτό και προσπαθούμε να αναζητήσουμε ευκαιρίες αλλά και να συνεργαστούμε με ανθρώπους. 

Είναι ο νέος άνθρωπος που έχοντας τελειώσει σπουδές, επαγγελματική κατάρτιση κλπ καταλαβαίνει ότι ο αγώνας δεν τελείωσε, απλά μετασχηματίζεται και μεταφέρεται σε άλλους στίβους. 

Είναι ο ενήλικος που βλέπει τα παιδιά του σιγά-σιγά να φεύγουν από το σπίτι (κυριολεκτικά ή μεταφορικά), που ενώ είχε κάνει τα πλάνα του για τα οικονομικά και την συνταξιοδότηση τα βλέπει να ανατρέπονται, χωρίς να μπορεί να κάνει πολλά πράγματα εκτός από το να αποδεχθεί το αναπόδραστο. Και αυτή ακριβώς η φάση είναι η αρχή της Σοφίας.

Σύνοδος – Επιστροφή Κρόνου: Ο διελαύνων Κρόνος έρχεται σε σύνοδο με τον γενέθλιο Κρόνο και είναι σαν να επιστρέφει στην γενέθλια θέση του, εξ ου κ ο όρος “επιστροφή” , σε ηλικία περίπου 29 ετών, η επόμενη γύρω στα 59 και η μεθεπόμενη γύρω στα 88. Ο σπόρος πέφτει στην γη και χρησιμοποιεί σαν λίπασμα για να φυτρώσει το φυτό από το οποίο προήλθε που έχει πλέον σαπίσει. Εδώ είναι το σβήσιμο του κύκλου που ολοκληρώθηκε και η αρχή του καινούργιου κύκλου. Είναι ο χρόνος κατά τον οποίο απελευθερώνεται το παρελθόν, αφού καθαρθούν και συμπυκνωθούν οι ενέργειες των γεγονότων που παρήγαγε, οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για να ορίσουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούμε τα επόμενα 30 χρόνια. 

Είναι ο νέος άνθρωπος που ωριμάζοντας, έχει ξεκινήσει την καριέρα του ή και την οικογένειά του, αλλά καταλαβαίνει ότι ο χρόνος και η ενέργειά του είναι πεπερασμένα οπότε αναγκάζεται να αφήσει πίσω του όλα αυτά που πλέον δεν τον καλύπτουν και δεν συμβαδίζουν μαζί του, είτε πρόκειται για εραστές, φίλους, συνεργάτες ή επαγγελματικά σχέδια. Είναι η εποχή να σοβαρευτεί και ενταχθεί πλήρως στο σύστημα, να “αδράξει τις ευκαιρίες”. 

Είναι ο ενήλικος ο οποίος πλέον βρίσκεται στην μέση ηλικία αλλά την βλέπει και αυτήν να εξαντλείται και ενώ αποκτά σύνεση και σοφία, έρχεται αντιμέτωπος με την φθορά του Χρόνου, καθώς συνειδητοποιεί την θνητότητά του. Είναι τα πολύτιμα μαθήματα που αποκτώνται πάντοτε μέσα από απώλεια είτε προσώπων, είτε πόρων, είτε στόχων, είτε ψευδαισθήσεων, είτε ελπίδων…

Αυτές ήταν οι φάσεις του κύκλου του Κρόνου ως προς τον εαυτό του. Το πώς μας επηρεάζει ο κύκλος αυτός εξαρτάται από τον ρόλο του Κρόνου στον χάρτη μας και τις όψεις που κάνει. Αν κάνει συνόδους, αντιθέσεις και τετράγωνα, καταλαβαίνουμε ότι συντονιζόμαστε πλήρως με τον επταετή κύκλο του και ανά επταετία που ενεργοποιεί την γενέθλια θέση του, ενεργοποιεί ταυτόχρονα και όλες τις όψεις που κάνει. Αυτό μπορούμε μεταξύ αστείου και σοβαρού να πούμε ότι είναι τα περίφημα «επτά χρόνια φαγούρα»! Ας σκεφτούμε απλά πως όταν κάνουμε κάτι, οτιδήποτε, αυτό γίνεται σε μία στιγμή που ο Κρόνος βρίσκεται σε μία συγκεκριμένη θέση, από πλευράς μοίρας κ ζωδίου, ενώ σε 7 χρόνια θα δει την θέση του εκείνη με  τετράγωνο. Γι’ αυτο και η επταετία θεωρείται το καθοριστικό διάστημα για τις σχέσεις ως το “τεστ του Χρόνου”.

Αν ο γενέθλιος Κρόνος στον χάρτη μας δεν κάνει τετράγωνα αλλά μόνον τρίγωνα και εξάγωνα, οι σκληρές διελεύσεις προς τον εαυτό του δεν τον ενεργοποιούν τόσο γιατί είναι διαφορετικής συχνότητας ερέθισμα από εκείνο που τον συνδέει με τους άλλους πλανήτες και σημεία του χάρτη. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι ο διελαύνων Κρόνος δεν ενεργοποιεί τον υπόλοιπο χάρτη μας, ο οποίος αν δεν έχει σκληρές όψεις, μπορεί να αντιμετωπίσουμε σοβαρό θέμα αντοχής όταν έρθουν οι σκληρές διελεύσεις.

Για να μην έχουμε όμως μόνον θεωρία, ας δούμε και ένα παράδειγμα.
Διάλεξα τον χάρτη του David Bowie, καταξιωμένου μουσικού και performer κ ενός κατ’ εξοχήν Κρονίου ατόμου: 

χαρτης.png

Βλέπουμε έναν ημερήσιο χάρτη, τον οποίο όμως -παρά το εξαιρετικό ενδιαφέρον του για τα θέματα που θέτει- δεν θα αναλύσουμε εδώ, με τον Ήλιο στον Αιγόκερω να κυβερνάται από τον Κρόνο, ωροσκόπο στον Υδροχόο, επίσης σε (παραδοσιακή) διακυβέρνηση Κρόνου και τον ίδιο τον Κρόνο να βρίσκεται στον 7ο οίκο, πολύ κοντά στην ακμή της Δύσης, σε αντίθεση με τον ωροσκόπο και σε κλειστή σύνοδο με τη Σελήνη. Βλέπουμε τον έντονα Κρόνιο χαρακτήρα του χάρτη, οπότε αναμένουμε ανά επταετία να δίνει γεγονός ή γεγονότα. Υπενθυμίζουμε ότι ο Κρόνος είναι ημερήσιος πλανήτης, άρα εδώ περιμένουμε να λειτουργήσει τουλάχιστον πιο εποικοδομητικά. Ας ξεκινήσουμε: 

Ο David Bowie γεννήθηκε στις 8 Ιανουαρίου 1947 στις 09.00 στο Λονδίνο. Πολύ χαρακτηριστικό είναι πώς κατά την γέννησή του, το διαζύγιο του πατέρα του από τον προηγούμενο γάμο του δεν είχε ακόμα εκδοθεί. Το 1953, όταν ήταν 7 ετών (πρώτο αύξον τετράγωνο του Κρόνου) ξεκίνησε μία διαδικασία μετακομίσεων και αλλαγής σχολείων που διήρκησε 2 χρόνια. 

Το 1962, σε ηλικία 15 ετών (αντίθεση διελαύνοντα Κρόνου προς τον γενέθλιο, με τον διελαύνοντα Κρόνο στον ωροσκόπο του να χτυπάει με αντίθεση τη γενέθλια Σελήνη του), ενεπλάκη σε καυγά στο σχολείο και χτυπήθηκε στο αριστερό μάτι. Έμεινε 4 μήνες στο νοσοκομείο, αλλά η βλάβη δεν γινόταν να θεραπευτεί και έμεινε με ανισοκορία και προβληματική αντίληψη του βάθους. Παράλληλα όμως, έφτιαξε και την πρώτη του μουσική μπάντα, τους Konrads.

Το 1970, σε ηλικία 23 ετών (πρώτο φθίνον τετράγωνο Κρόνου), ο Bowie παντρεύτηκε Mary Angela Barnett Ο γάμος, που έδωσε έναν γιο, ήταν “αμοιβαία ανοιχτός”, δηλαδή ο καθένας θα μπορούσε να έχει (και είχαν) όποιους άλλους ερωτικούς συντρόφους επιθυμούσε. Κατέληξε σε διαζύγιο το 1980.

Το 1976, σε ηλικία 29 ετών (ξεκίνησε η πρώτη Κρόνια επιστροφή του) “απέρριψε” την περσόνα του Ziggy Stardust (που είχε δημιουργήσει κατά την διάρκεια του glam rock – φθίνον εξάγωνο Κρόνου) και δημιούργησε την περσόνα του “ the Thin White Duke” (ο Λεπτός Λευκός Δούκας), με την οποία θα έδινε παραστάσεις τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, φοβισμένος από τον εθισμό του στην κοκαΐνη, μετακόμισε στο Βερολίνο με τον φίλο του Iggy Pop για ένα πρόγραμμα αποτοξίνωσης και εργασία.

Το 1983, σε ηλικία 36 ετών (δεύτερο αύξον τετράγωνο Κρόνου) έκανε την μεγάλη του επιτυχία “Let’s dance”, ενώ παράλληλα κυκλοφόρησαν και κάποια φιλμ παραστάσεων του απο την δεκαετία του 70, που μέχρι τότε δεν είχαν βγει.

Το 1991, σε ηλικία 44 ετών (δεύτερη αντίθεση Κρόνου) και έχοντας διαλύσει την προηγούμενη χρονιά τον αρραβώνα του με την Melissa Hurley, στρέφεται σε “μικρότερους” ρόλους στην τηλεόραση και το σινεμά, που απεικονίζουν μεγαλύτερους, ή δυσαρεστημένους ανθρώπους (Dream on, για το HBO), ενώ την επόμενη χρονιά παντρεύτηκε με την δεύτερη σύζυγό του, Iman. 

Το 1999, σε ηλικία 52 ετών (δεύτερο φθίνον τετράγωνο Κρόνου) ο Bowie, για πρώτη και τελευταία φορά στη ζωή του, δάνεισε την φωνή του σε χαρακτήρες σε video game (Omikron, της Sega Dreamcast). 

Το 2005 – 2006, σε ηλικία 58 – 59 ετών (δεύτερη Κρόνια Επιστροφή), εργάστηκε ελάχιστα καθώς είχε αποσυρθεί, μετά και την σοβαρή εγχείρηση καρδιάς τον προηγούμενο χρόνο.

Εδώ είδαμε στην πράξη πώς λειτουργεί ο κύκλος του Κρόνου σε ένα άτομο με ισχυρή Κρόνια υπογραφή στον χάρτη του και παρατηρήσαμε αυτό το οποίο λέμε πάντα: Ότι ο Κρόνος αντιπαθεί τα νιάτα, λόγω της παρορμητικότητας, της αντίδρασης και της απερισκεψίας τους, ενώ συμπαθεί περισσότερο τις πιο μεγάλες ηλικίες. Γι’ αυτό πάντοτε οι διελεύσεις του Κρόνου είναι πολύ πιο βαριές, ή εμείς τις αισθανόμαστε έτσι, όταν είμαστε νεότεροι, παρά σε μεγαλύτερη ηλικία.

Βίρνα Κουτράκου

Ερμής Στίλβων (mercury-stilbon.blogspot.com)